Článek v časopisu Bydlíme

Moderní trendy v zařizování pracovního prostředí

Tomáš Andrejsek pracuje v oblasti interiérového designu mnoho let. V posledních letech řídí zastoupení rakouského koncernu Bene pro Českou republiku. Protože design je jeho doménou, a Bene je znám nejen jako významný výrobce kvalitního nábytku, ale i jako Idea Leader v oblasti zařízení kanceláří, rádi jsme využili příležitosti pobavit se s ním na téma trendů v zařizování kanceláří. 

Pane Andrejsku, mohl byste krátce popsat, kam se ubírají trendy zařizování kanceláří v roce 2014 ?

Tak to jste si na mě připravili hezký začátek (smích). Nevím, jestli téma trendů v této oblasti je něco, co vměstnáme do novinářské zkratky. Asi bych na úvod navrhl nehovořit o kancelářích. Možná nejdůležitějším trendem je změna vnímání. Dnes nehovoříme o kancelářích, ale o pracovním prostředí. Pracovat se totiž dá na mnoha místech, jedním z nich zůstává samozřejmě kancelář.

To zní zajímavě, skoro se zdráhám zeptat, kde všude se dá pracovat ?

Moderní pracovní prostředí vytváří různá místa pro práci. Kromě samotného pracovního místa, které reprezentuje klasický pracovní stůl, mluvíme o různých komunikačních zónách, místech pro formální  i neformální meetingy, důraz je kladen na komunikaci a interakci. Každý by měl mít možnost vybrat  si místo pro svojí práci podle toho, co mu právě vyhovuje, ne podle toho, co je mu přiděleno.

Podobná řešení jste schopni realizovat prostřednictvím kancelářského nábytku ?

Bene věnovalo vývoji nábytku pro nejrůznější zóny (komunikační, klidové, relaxační, interaktivní) víceméně celou poslední dekádu svého vývoje, a troufáme si říci, že jsme v tomto oboru dnes nejdál ze všech. Díky tomu jsme dnes nejen výrobcem nábytku, ale i partnerem našich klientů při plánování jejich pracovního prostředí. Kancelářský nábytek v našem pojetí tak dávno neznamená jen stůl a židli. I když, na stoly samozřejmě nezapomínáme ani dnes (úsměv).

 

Jak je na tom milovaný i nenáviděný Open Space ? 

Open Space už dávno není ‚hangár‘ se stoly, ve kterém se nedá rozumně pracovat. Dnes hovoříme dokonce o páté generaci Open Space prostorů, a když je uvidíte dobře zpracované, ani vám jako Open Space nebudou připadat. Důraz je kladen právě na segmentaci prostoru, vytváření různých zón, inteligentní rozmístění pracovních míst podle jejich zaměření, a mohl bych pokračovat ještě dlouho.

Proč je tedy pro mnoho lidí pojem Open Space stále spíše sprostým slovem ?

Je zarážející, že i poměrně velké a stabilní firmy zmíněné moderní trendy opomíjejí, a šetří tak na svých zaměstnancích. Staví Open Space prostory, kde jsou ignorovány základní principy. Ignorují potřebu soukromí, nevytvářejí dostatečné prostory pro komunikaci, nenabízejí možnost relaxace. Nemyslí na zdravotní dopady nevhodného prostředí, a dokonce zapomínají na akustiku. V takovém Open Space je pak permanentní akustický smog, a nedá se tam moc dlouho být, natož pracovat.

Jak se dá podobný přístup změnit ?

On se naštěstí mění spontánně. Firmy se totiž ocitají pod velkým tlakem. Většina větších firem má společný problém. Mají velikou sílu z hlediska vědomostí, ale nedaří se jim tyto vědomosti uvádět do praxe. Hovoříme o konfliktu ‚Knowledge‘ (znalosti) versus ‚Solution‘ (řešení). Tento konflikt lze řešit zejména posílením interní komunikace, a jednou z cest k tomuto řešení je právě optimalizace pracovního prostředí. Dalším tématem je „War of Talents,“ válka o talenty. Dnes je v celé Evropě velký nedostatek skutečných specialistů v mnoha profesích, a o tyto specialisty mezi sebou firmy poměrně tvrdě soupeří. Platí přitom, že kvalitní pracovní prostředí je vysoce efektivním motivačním faktorem. A  v tomto ohledu navíc nabízí skvělý poměr výkon/cena.

Tak to zkusme z druhé strany. Máte příklad nějaké realizace z poslední doby, která moderní trendy respektuje ? Ale zajímá nás české prostředí !

Nebojte, i u nás je dost osvícených firem. Napadají mě zejména dvě. Jednak je to pražské zastoupení firmy Google, na jehož realizaci jsme se podíleli. Firma Google je celosvětově jedním z nejpokrokovějších zaměstnavatelů, a ani pražská kancelář není výjimkou. Mimořádně nás potěšil také projekt pojišťovny DAS.

O tomto projektu jsme slyšeli. DAS pojišťovna se přestěhovala do BB Centra, a o jejich kancelářích se hodně mluví. Řekněte nám o nich více.

Tenhle projekt je zajímavý z mnoha důvodů. DAS totiž řešila situaci, ve které je mnoho našich firem. V původní budově byli po mnoho let, a jednalo se o klasické kanceláře. Nešlo jim ani tak o větší prostor, jako právě o změnu firemní kultury, větší propojení zaměstnanců, zvýšení vnitřní komunikace. Proto se rozhodli přestěhovat, a změnit svoje prostředí na Open Space.

Jak na to reagovali zaměstnanci ?

Paní ředitelka Jitka Chizzola s nadsázkou říká, že po oznámení této změny bylo hlavní pracovní náplní ve firmě sepisování výpovědí (smích). Nicméně v DAS byl celý tento projekt velmi dobře řízený. Od počátku věnovali velkou pozornost i komunikaci, a povedlo se jim projekt dobře „prodat“ i zaměstnancům. To je u podobné změny velmi důležité.

Zaměstnanci tedy pochopili, že změna se dělá hlavně pro ně ?

Přesně tak. U tohoto projektu se však setkalo více faktorů, které přispěly k výslednému úspěchu. V první řadě osvícený investor, který pochopil, že mu kvalitní  pracovní prostředí přinese motivaci a spokojenost lidí, která se mu bohatě vrátí. Schopnost vedení změny prosadit. Jmenování skvělého project managera, který disponoval potřebnými kompetencemi. A v neposlední řadě spolupráce s výbornými architekty. To vše přispělo k tomu, že se nám podařilo tento projekt zvládnout i v poměrně krátkém časovém rozmezí.

Na projektu DAS se myslím podíleli Stopro Architekti ?

Máte správné informace (překvapený úsměv). Ano. Spolupráce s tímto ateliérem byla nejen na velmi vysoké profesionální úrovni, ale velmi nás navíc bavila. Snad mohu říci, že jsme se inspirovali a motivovali vzájemně. Myslím, že výsledek je dobrý i díky atmosféře, ve které jsme pracovali.

Vraťme se ale k pracovnímu prostředí. Dá se tedy říci, že klasické pracovní místo se stolem, židlí a kontejnerem je ‚mrtvé‘ ?

Tak o kontejneru bych to asi řekl, ale o ‚klasickém‘ pracovišti určitě ne. Stále existují profese ‚back office,‘ které tráví na svém pracovišti většinu času. Nicméně i taková pracoviště lze pojmout moderně, a vytvářet prostory adekvátní potřebám dnešní doby.

Mluvíte zřejmě o vašem programu CUBE_S, který jste představili na loňském ORGATECu ?

Nejen, ale především o něm. Systém CUBE_S je zajímavý svou modularitou, a schopností používat úložné prostory pro tvorbu prostoru. Vytváří velmi moderní pracoviště, kde je zachováno soukromí, ale zároveň podněcována komunikace.

Zóny jsou pak předpokládám reprezentovány vaší řadou PARCS...

Ano, zejména. PARCS má název podle městského parku, který inspiroval jeho designéry. Park je velmi multifunkční prostor. Využíváme jej k odpočinku, ale i k setkávání. K relaxaci, i komunikaci. Inspiruje nás, čerpáme v něm energii. A všechny tyto funkce se snažíme prostřednictvím řady PARCS  implementovat do pracovního prostoru.

Pane Andrejsku, budeme teď hodně otevření. Je to všechno moc pěkné, obrázky, které nám ukazujete se nám skutečně líbí. Ale asi to nebude moc levné. Mají české firmy na podobné realizace peníze ?

Je velmi důležité si uvědomit, že prvotní je záměr a zájem klienta. Společně pak hledáme řešení, a nenechte se mýlit, nemusí být vždy drahé. Máme řady nábytku, ve kterých jsme schopni dělat velmi kvalitní realizace za velmi rozumné ceny. Vždy se orientujeme na rozpočet, který má klient k dispozici, a respektujeme jej. Diskutujeme o něm jen tam, kde je k tomu dobrý důvod.  Navíc je tady možnost leasingu.

Pane Andrejsku, děkujeme vám za informace. Začali jsme u trendů, skončili jsme u peněz, ale bez nich to nejde. Nicméně věříme, že tyto informace jsou přínosem nejen pro nás, ale i pro naše čtenáře. Přejeme vám mnoho úspěchů, a zase někdy nashledanou.

Děkuji vám za tuto příležitost i za příjemné povídání.

Přepsáno z uveřejněného rozhovoru

Časopis Bydlíme, stavíme & renovujeme, 02/2014


 




Kontaktujte nás

Domluvte si s námi nezávaznou návštěvu našeho odborníka. První návrh interiéru ZDARMA.


*povinné položky