Krátká historie kancelářské židle

Před rokem uvedlo Bene novou kancelářskou pracovní židli RIYA s designem od PearsonLloyd. Kancelářskou židli, která má velmi sympatický design a jednoduchou obsluhu. Toto malé výročí je pro nás podnětem k podrobnějšímu pohledu na historii otočné pracovní židle.

Sezení na židli je vlastně překvapivě mladým lidským návykem. Sezení, jak ho známe dnes, bylo dlouhou dobu skutečně vyhrazeno pouze mocným - předchůdcem dnešní židle je trůn. První znázornění sedících lidí pocházejí ze starověkého Egypta a ukazují panovníky na "reprezentativních stolcích". Výsada sezení na židli byla znakem moci a autority a byla až do pozdního středověku privilegiem křesťanské i světské elity. O něco víc se židle rozšířila až v 16. století, kdy si měšťanstvo začalo nárokovat privilegium sezení pro sebe. S rozmachem obchodu vznikla první "sedavá povolání" – kupci, obchodníci a účetní vykonávali svou práci stále častěji na zděděném sedacím pracovišti. Protože bilanční knihy účetních měly protáhlý tvar a musely být rozloženy na více stolech, byla brzy vynalezena židle na kolečkách, která umožňovala rychlý přesun z jednoho konce bilance na druhý.

Rytmus strojů

Již tehdy tedy byly při navrhování židlí pro psací stůl hlavním základem především praktické úvahy. Tato tendence pokračovala a dokonce zesílila s příchodem industrializace: Rytmus strojů od nynějška určoval také kancelářskou práci, která musela být vykonávána disciplinovaně, přesně a metodicky. Také člověk měl podle principů taylorismu fungovat efektivně: Na psacím stole muselo být všechno na dosah, aby se na pracovišti snížila nutnost pohybu na minimum.
 
Toto myšlení orientované na automatiku se odráží také v designu prvních "opravdových" otočných židlí, jejichž vznik úzce souvisí s vynálezem psacího stroje: Když v 70. letech 19. století dobyly kancelář první remingtonky, a s nimi přišla do pracovního světa také žena, sezení bylo s konečnou platností zavedeno jako centrální poloha těla na pracovišti. Typická židle pro psací stůl, jak ji navrhl například Ten Eyck, byla standardní střízlivou židlí přizpůsobenou pro sekretářku, měla tři nebo více noh, výškově nastavitelný dřevěný sedák a svislé, trochu pružné opěradlo pro podepření páteře. Anonymizované masové výrobky bohužel nefungovaly tak, jak měly – sezení bylo nepohodlné a vedlo k bolestem zad a vadnému držení těla.

Méně funkční, ale intenzivněji designově orientovaný kancelářský nábytek navrhoval například Frank Lloyd Wright, který pro správní budovu Larkin Company vyvinul speciální otočné židle s rákosovým pletivem.

Také Michael Thonet, asi nejdůležitější podnikatel s nábytkem na přelomu století, se snažil o vybavení kanceláře: Ve spolupráci s Otto Wagnerem byly pro vídeňskou Poštovní spořitelnu navrženy elegantní židle, které ovšem sotva dostačovaly nárokům každodenní práce v kanceláři.




Kouzelné slovo ergonomie


Teprve v 50. letech dvacátého století se kancelář, a především otočná židle, stala zajímavou pro inženýry a designéry. Zásluhu na tom má především "kouzelné slovo" ergonomie. Cílem této nové disciplíny bylo přizpůsobit pracovní prostředí potřebám lidí a osvobodit je ze strnulého, pravoúhlého držení těla při sezení. Jako mnoho dobrých záměrů, i tento se bohužel trochu vymknul kontrole. Mělo ho být dosaženo normami, velkým množstvím nastavovacích páček a mechanik – řada kancelářských židlí se tak vyvinula v komplikované „stroje na sezení“ s komplikovanou technikou, před kterou uživatel většinou raději kapituloval.

V 80. letech začala opatrná změna myšlení: Kancelářské židle mají sice odpovídat ergonomickým nárokům lidí, ale přesto zůstat jednoduché z hlediska obsluhy. Jako nejspíš první židle se snadnou obsluhou díky synchronní mechanice přišla na trh v roce 1979 židle FS, kterou vyvinuli Klaus Franck a Werner Sauer pro Wilkhahn. Již příslušný slogan "Sezení bez řidičského průkazu" zdůrazňoval snadné ovládání.


Symbióza designu a funkčnosti


V posledních letech se komunikace a týmová práce prosadily jako pevné součásti běžného pracovního dne. V souvislosti s tím vznikly diferencované kancelářské formy: Ideální kancelář nabízí jak zóny pro soustředěnou práci, tak otevřené oblasti pro komunikaci a spolupráci, a je místem, kde může člověk efektivně pracovat a zároveň se cítit dobře. V tomto stále společenštějším a emocionálnějším kancelářském světě se musí i nábytek přizpůsobit novým požadavkům – žádaná je flexibilita v umístění a atraktivní design.

Zdařilým příkladem této symbiózy funkčnosti a designu jsou výrobky londýnského studia PearsonLloyd, pracujícího pro přední společnost v oblasti kancelářského nábytku, firmu Bene. "V naší práci chceme dosáhnout především technicistní estetiky, která v kancelářích dominuje," vysvětlují designéři.

Po židli Bay Chair, vhodné především pro týmovou a krátkodobou soustředěnou práci, nyní Tom Lloyd a Luke Pearson během milánského veletrhu nábytku představili kancelářskou otočnou židli RIYA.

Její řeč tvarů a měkké vedení linií vědomě popírají technicistní a střízlivý vzhled otočné židle a mají přispět k tomu, aby se zaměstnanci v kanceláři cítili dobře. Kromě přátelského designu, který reprezentuje otevřenou, sympatickou kancelářskou kulturu s "human touch", je RIYA také velmi přizpůsobivá: může být jak esteticky, tak funkčně (kromě klasické synchronní mechaniky nabízí automatickou regulaci hmotnosti) použita v různých zónách moderní kanceláře.

Technika se netlačí do popředí, ale intuitivně se odhaluje při použití – přitom pomáhají atraktivně zpracovaná nastavovací tlačítka.


 

Po pravoúhlých dřevěných židlích a vyzbrojených mechanických strojích jsme se židlí RIYA dorazili do kanceláře 21. století, ve které sedací nábytek není ani symbolem postavení, ani znakem hierarchické převahy. Dobrá kancelářská židle má atraktivní vzhled, odpovídá ergonomickým požadavkům zaměstnanců a lze ji přesto snadno ovládat. Přirozenost a pohodlí místo „stroje na sezení“ – to zní docela dobře, nebo ne?

 

Kontaktujte nás

Domluvte si s námi nezávaznou návštěvu našeho odborníka. První návrh interiéru ZDARMA.


*povinné položky